Down Under again: Red Center en Oostkust

We crossed the Nullarbor!

In Albany informeren we bij de Tourist Information naar de toestand van de weg. Nog steeds versperd, dachten we al, maar er zijn goede omleidingen, 80 km totaal. Dat is een meevaller! Een officiële omleiding, prima te doen, maar wel gravel. We informeren bij Apollo of dat voor ons is toegestaan. We hebben geen 4 WD. Het antwoord na een moeizaam en duur gesprek van 20 minuten is: NO!! You're not allowed. Arie is not amused, uit zijn oren komt stoom en uit zijn mond heel veel lelijke woorden. We gaan eerst maar koffie drinken en gaan daarna beginnen we met opgewekte tegenzin aan de omweg van 900 km. Onderweg maakt Arie het nog onnodig spannend door niet te gaan tanken, omdat er nog wel genoeg benzine in zit....niet dus....Dat kost ons nog eens 14 km van de weg af en weer 14 km terug. De stemming daalt. 's Avonds hebben we even een goed gesprek: we worden niet chagrijnig én we tanken overal waar het kan...!!

Elk nadeel hep zijn voordeel, zei JC lang geleden al. We kunnen nu naar de Wave Rock! Dat wilden we eerder al, maar vonden het te ver uit de richting. Het is indrukwekkend! En we bezoeken Kalgoorlie, een prachtige oud goudstad.

In Norsemen hebben we de omleiding achter de rug, slaan we extra water en eten voor 3 dagen in en beginnen aan de Eyre Highway over de Nullarbor Plain. IPhone aangesloten op de radio, playlist op artiesten in alfabetische volgorde, beginnend bij Adèle en gáán. 2 hele dagen rijden, van 's morgens vroeg tot de zon ondergaat. En onderweg is er NIETS. Een grote leegte! Alleen roadkill, die je op afstand al kan zien door de grote zwermen zwarte vogels die er rondhangen, roadtrains, enorme vrachtwagens tot 53 m lengte, af en toe een eenzame fietser, een enkele motorrijder en hier en daar een auto (al dan niet op z'n kop) die het niet gehaald heeft. Een stuk van 146 km waarin zelfs geen bocht zit! We hebben een lijst met bezinepompen en weten dus precies waar we kunnen tanken. Ook zijn er voldoende overnachtingsplaatsen. We krijgen met terugwerkende kracht bewondering voor het lef ( en/of onbezonnenheid) van onze oudste zoon die 17 jaar geleden deze tocht ook ondernam. Toen nog zónder internetlijstje met benzinepompen!!!

Voor golffanaten is er de Nullabor Golf Course. Beginnend bij Kalgoorlie kun je bij 18 tankstations of roadhouses afslaan en 1 hole spelen. Aan het eind, in Ceduna heb je dan de langste 18 holes-golfcourse ter wereld gespeeld, 1365 km. We hebben het overigens niemand zien doen....

We zijn inmiddels een tijdzone gepasseerd, de klok moest 45 minuten vooruit. En we hebben fruitvliegjescontrole gehad. Er staan dikke boetes op als je de -fruit fly free zone- binnenkomt mét fruit. Alle auto's worden aangehouden en doorzocht. We hadden onze appels opgegeten, maar we hadden ook een paar aardappels bij ons en dat mocht niet! Ze werden in beslag genomen, we kregen een stencil met uitleg en daarna konden we weer verder.

Nu zijn we in Ceduna, een camping aan het water van de Grote Australische Bocht in de Indische Oceaan. Misschien kan er gevist worden en er moet zeker gewassen worden. Even niet rijden, maar vakantie houden. Het blijkt dat de tijd nog eens 1 uur en 3 kwartier vooruit gezet moet worden. Zo gaat de tijd wel heeeeel snel!

Jip en Joske

Hoi Arie en Mariette, leuk om jullie reisverhalen te lezen. En heel herkenbaar. Wij hebben ook de Nullabor gedaan, toen Stef 1,5 was. Nog een tipje; wij vonden Streaky Bay helemaal geweldig. Daar zijn jullie nu redelijk vlakbij volgens mij. We wilden er 1 nacht blijven, maar vertrokken uiteindelijk pas na 5 nachten haha. Bij het bezinestation in Streaky Bay hangt nog een Great White Shark, die daar ooit gevangen is. Een replica dus he ;-), maar wel full size. Als je dan toch even moet tanken ???? veel plezier!

Ad Koekkoek

Heel leuk. Het is een lang gekoesterde wens van mij om eens zo'n lange, lange rechte weg te mogen berijden. Heb je cruise-controle in je auto zitten? Lijkt me heel handig.

Mieke

Haha, zelfs na zoveel jaar blijft samen behangen én samen reizen een uitdaging!!
Mooie verhalen weer, Mariëtte, we zien het voor ons!!
Have fun en keep cool. Liefs van ons

Lia Toenders.

Jeetje wat een leegte..je zou er fata morgana's van gaan zien/krijgen, hoe zeg je dat eigenlijk ????.
Maar weer genoten van dit soort van spannende en goed geschreven reisverslag!

Thea en Ad

Jeetje wat een verhaal. Later kan je er weer om lachen en wordt het nog vele keren herhaald. Ook daar dus het fruitvliegjes probleem. We hopen dat jullie reis verder zonder chagrijn en met genoeg benzine verloopt. Genieten maar. Alles komt goed. Groetjes uit Vught.

Ineke

Hoi Mariëtte en Arie,
Heerlijk om wakker te worden op zaterdag morgen met mail van jullie.
Prachtig verhaal weer en mooie foto's.
Kijk al weer uit naar het volgende verhaal!
Ik wens jullie nog veel reisplezier. Liefs Ineke

Roel en Wil

We hebben inmiddels alle berichten gevonden en gelezen. Met een zeer dubbel gevoel. Herkenning, jaloezie en meegenieten .Fantastisch we krijgen kriebels om onze koffers weer te pakken! Maar wij hebben pas Sri Lanka gehad, dus weer even sparen!! Big Hug! Roel en Wil. Groeten aan Down Under!!

Joke bresser

Wauw, wat een verhaal, awesome!
Je hebt echt talent Mariëtte! Arie ook natuurlijk, maar dan anders. Meer iets van 'living on The Edge'.
Bij de gravelweg stelde ik mij iets van een ablatie met 400 bpm voor.???? Ga zo door en geniet!

toesjoeranroet.nl

Hoi Mariette en Arie,

Lekker geschreven, leuk om te lezen. Nog veel plezier. We kijken uit naar de volgende aflevering.

Arie en Wilna

Wat een verhaal zeg!
Prachtig om te lezen.
Groeten uit Almkerk....... en goede reis!