Down Under again: Red Center en Oostkust

Australië rond!!!

We zijn in Adelaide en officieel hebben we nu Australie gerond!!!! Van Sydney naar Cairns, van Darwin naar Cairns, van Brisbane naar Cooktown, van Sydney naar Adelaide, van Perth naar Darwin en nu van Perth naar Sydney. Dat verdient een high five! Arie heeft dus in zijn eentje heel de kust van Australië rond gereden. Nou ja, met Mariëtte, aan zijn linkerzijde voor de geestelijke ondersteuning, koffie en de foto's.

Hey guys, how are you going, isde gebruikelijke groet, maar het is niet de bedoeling dat je uitgebreid gaat vertellen hoe het met je gaat. Als je moet afrekenen zeggen ze: dat is dan €6,- thank you, terwijl wij zeggen: dat is dan €6,- alstublieft. De sloten van de toiletten draaien 9 van de 10 keer de andere kant op slot. En er wordt links gereden. Kortom, heel veel dingen in Australie zijn net andersom. Upside down, zeg maar. Wat ons steeds weer opvalt zijn de fantastische speeltuinen voor de kinderen in ieder stadje en de prachtig onderhouden parken met openbare toiletten, meestal ook nog zeer schoon. De bibliotheken, ook in kleine plaatsjes in de outback zijn ultramodern, multifunctioneel en gratis.

In de wijnstreek rond Adelaide hebben we ons vermaakt met wijnproeven. Arie maakte indruk door te verkondigen dat hij alle witte wijn naar azijn vindt smaken. De lady of the winery werd net zo bleek als haar wijntjes ( van $22,- per fles!)en vroeg of hij dan misschien de rode wilde proeven. We hadden er om 11 uur 's morgens al 5 in onze mik dus we hebben dat beleefd afgeslagen. Op de camping was 's avonds ook nog een wijnproeverij met worstjes van de bbq voor alle gasten. Het werd een gezellige boel, met onze Zwitserse en Duitse Apollo vrienden. We hadden van de Tourist Information trouwens een lijst gekregen van 33 wineries waar je gratis mocht proeven en daarna vrijblijvend wat flessen kon kopen. This must be heaven for a lot of our friends!

De bus naar Adelaide stopt vrijwel voor de camping, heel handig! In Adelaide hebben we een fietstocht gemaakt, een stadswandeling gedaan en een museum, The Art Gallery of South Australia, bezocht ( je moet toch ook iets cultureels doen en we hadden dringend behoefte aan airco!). En we hebben heerlijk gegeten in China Town. Arie is helemaal vertrouwd met het linksrijdende verkeer, voor Mariëtte is het verkeer nog steeds een -dingetje-. Met oversteken, als voetganger, moet je eerst naar rechts kijken, want daar komt het verkeer vandaan. In theorie niet moeilijk, in de praktijk blijkt het hoofd toch nog steeds anders geprogrammeerd te zijn. Fietsen in Adelaide was dan ook een uitdaging: links rijden, op het verkeer letten, druk en erg warm met zo'n fietshelm op. Maar weer een ervaring rijker! Bovendien was dit budgettechnisch gezien een superdag: fietshuur gratis, museumbezoek gratis! Hoe bestaat het?? Ja, we moeten op de kleintjes letten in dit verder nogal dure land.

Een reisblog bijhouden is leuk, maar het lezen van jullie reacties is zeker zo leuk! De tips en adviezen nemen we zoveel mogelijk serieus! Bedankt daarvoor, blijf reageren, we genieten er van!

Mieke

Héél herkenbaar: toen we voor het eerst in Amerika waren vonden we iedereen ook zo belangstellend: hi honey, how are you?
Links fietsen hebben we gedaan op Bali, vooral kruisingen bleven spannend. Mooie verhalen weer! Liefs van ons

Ad en Thea

Jullie vermaken je goed in dit "linkse" land. Goed van Arie hoor! En de kunst om op de kleintjes te letten gaat jullie goed af. Leuke sport. Pas maar op, voor je het weet heet je de familie gratis.
Wij hadden in Bali ook zo'n stel????????.
Geniet maar lekker verder. Alles komt goed.

Hennie

Haha geweldig, volgens mij reizen jullie al pimpelend. pas maar op, straks kom je nog terug met een rode neus, en niet van de zon.

Reni

Super, om jullie verslag te lezen en zo op de hoogte te blijven van jullie belevenissen. We kijken al uit naar het volgende! Veel plezier nog!

Henk en Teunie Schouten

Mooie prestatie en leuk verhaal. Alles links(om) goed gegaan. Beter dan met de "linkse" PvdA hier: naar 9 zetels. Voor ons geen punt, maar het zal je partijtje maar zijn... Nu jullie het continent rond zijn, lekker luieren, eten en (alcoholvrij) drinken? Kom in elk geval niet te snel naar huis, want het is hier momenteel (witte) pietenweer. Geniet lekker verder!!

Marjolijn

Gefeliciteerd met het behalen van deze ronde. Werden jullie aan het eind opgewacht door een rondemiss? Arie heeft wel pech: de wijn is niet te drinken en het vissen zit ook niet mee. Hopelijk lukt het in de komende periode. Veel plezier!!!

Roel en Wil

Hi Guy's,
We hebben weer genoten van jullie verslag. Ook heel herkenbaar. Ik denk inderdaad dat jullie meer van de kust hebben gezien dan wij. Wij willen nog een keer Darwin en Broom zien. Als we nog een keer gaan camperen! Als ik jullie belevenissen lees, begint het wel te kriebelen hoor! Geniet maar lekker en nog veel plezier!!????????????????????

anke stamkot

Weer geen saaie dagen!
Jullie doen wel heeeeel veel indrukken op.
Benieuwd naar het volgende verslag, nu jullie helemaal rond zijn

christien

Ja, het is me een eind hè? Maar het blijft een geweldig land. In vele opzichten. De kans is niet meer zo groot dat we er ooit nog een keer heen gaan. We moeten het dus doen met jullie verhalen. Maar die blijven heel herkenbaar en heerlijk om te lezen. Heb het nog heel fijn daar samen!!

Ineke

Mooie prestatie van jullie beiden!
Heerlijk om jullie verhalen te lezen als ik 's morgens wakker wordt.
Hoop dat er nog veel volgen!
Heel veel plezier samen en lekker genieten!

Hélène

Wat een geweldig rondje!
Ik heb genoten van jullie verhalen en foto's
Geniet er nog van, in de goeie richting. Proost!