Down Under again: Red Center en Oostkust

De race

's Morgens om 08.00 vertrekken we vanaf de camping. Met de tram naar de stad en daarna met speciale trams richting Albert Park. Om half 11 gaan de poorten van het circuit open. Er staan lange rijen mensen te wachten. We horen dat de Nederlanders zich verzamelen bij bocht 10, maar van Australiërs horen we dat we het beste op de heuvel kunnen zitten met zicht op bocht 2 en 3. Bovendien kunnen we daar op een groot scherm de race volgen. Uiteindelijk staan we daar met een stuk of 10 Nederlanders en nog een héleboel mensen. Er hangt een gezellig festivalsfeertje, er is een hoop te zien en te beleven. Er wordt in verschillende klassen geracet en we worden getrakteerd op spectaculaire vliegshows. De F1 race begint om 16.00 uur en duurt 1 1/2 uur. Max start als 5e en eindigt als 5e. Arie vindt dat Max goed, stabiel, gereden heeft, Mariëtte vindt de race weinig spectaculair. Geen inhaalpogingen, geen slippartijen, geen crashes, beetje saai dus. Na de race moeten 100.000 mensen weer terug naar de stad. Dat gaat even duren! We blijven nog een poos op het circuit, want er is genoeg te zien. Leuk om deze happening een keer mee te maken!

Daarna wordt het tijd om Melbourne te verlaten. We rijden naar Brighton waar we op het strand de beroemde gekleurde strandhuisjes bewonderen. De zon schijnt nog steeds, maar dat wordt in de loop van de middag wel anders. We moeten de bus aan de kant van de weg zetten vanwege de wind en in Inverloch zitten we in de stromende regen. In de campkitchen zien we op tv de toestand in Queensland, tamelijk verontrustend. Sjoerd laat weten dat hij niet hoeft te evacueren, maar dat hij wel de boel dicht getimmerd heeft. Ook moet hij noodvoorraden aanleggen.. We proberen het nieuws op de televisie te volgen, maar dat wordt steeds heftiger. We worden er niet geruster op. De andere morgen meteen weer naar de kampkitchen met tv. De situatie blijft onveranderd slecht. Onze zoon kennende raakt hij niet in paniek, maar reageert hij koelbloedig en doet hij wat hij moet doen. Wij zijn inmiddels klaar met Inverloch en willen er weg. We rijden naar Bairnsdale, het weer wordt weer mooi! Bij de Toerist Information informeren we naar Paynesville, in de buurt van Lakes Entrence. In Paynesville schijnt een schipperskerk te staan: de toren is een vuurtoren, de preekstoel de brug van een schip en er hangt een scheepslamp in. De dames van de TI hebben er nog nooit van gehoord, en ik woon hier toch al mijn hele leven, zegt een van de dames. Omdat Mariëtte volhoudt dat die kerk er moet zijn, gaan ze bellen. En ja hoor, de dames zijn stomverbaasd, de kerk is er echt! Na een lange wandeling vinden we het kerkje. Helaas is het gesloten...Het kaarsje voor Queensland zullen we dus ergens anders op moeten steken. Intussen hebben we bericht van Sjoerd dat het meegevallen is in Ayr. Hij heeft een dag nodig om alle troep op te ruimen en kan daarna gewoon weer aan het werk, zoals het er nu uit ziet.

Mieke

Pfff, da's goed nieuws over Sjoerd!! Spannend hoor, het zag er inderdaad behoorlijk heftig uit. Fijn dat hij geen echte schade heeft. Deze storm levert hem waarschijnlijk wel weer extra betaald werk op! Nog een weekje, dan kunnen jullie hem met eigen ogen zien. Goede reis en we kijken al weer uit naar het volgende verhaal. Liefs van ons????!

Hennie

Fijn, goed bericht van Sjoerd, goed om te horen. Jullie hebben wel een reis met ups en downs, spanned.
wel tof om de formule 1 te zien, met alle gezelligheid er om heen, leuk! goed reis verder.

Lia

Gelukkig dat het meegevallen is voor Sjoerd! Spannend hoor zo'n cycloon. Gelukkig dat jullie er niet in terecht kwamen met je busje. Mooie reis verder!

Lianne

Het beste bericht is natuurlijk dat het voor jullie zoon meegevallen is. Kan me voorstellen dat Mariëtte de race saai vond, maar natuurlijk wel een hele belevenis. Nog een fijne reis verder.

Roel en Wil

wat een spanning met die cycloon. Gelukkig goed afgelopen. Wat geweldig wat jullie allemaal ondernemen. Bij ons wisselen de gevoelens van jaloersheid en herkenning elkaar af. Heel fijn dit zo mee te beleven. Op naar jullie zoon! Doe hem zeker de groetjes van zijn oude juf!!!

Ad en Thea

Mooi dat jullie de sfeer hebben kunnen proeven van de race. Ik vond het ook saai om naar te kijken via de tv dan. Ben afgehaakt.
Gelukkig is Sjoerd veel ellende bespaard gebleven.
Geniet maar weer verder. Op richting Sjoerd.
Goede reis. Xxx

anke stamkot

Gelukkig goed bericht van Sjoerd.
Opgelucht ademhalen dus.
Verder gaan met genieten.

Joke

Wat een Bofferds zijn jullie: een stralend gelukkig paar, samen op de foto, blakend van gezondheid; samen strak in het camperbusje ; Max zien racen in Australië, dat is nog eens wat anders dan in België ; een prachtig schildervoorbeeld in Brighton op de foto ; een autochtone dame aftroeven met een interessant toeristisch object; een heuse cycloon binnen handbereik, waar je geen last van hebt ; een daadkrachtige Sjoerd die in z'n eentje huis en haard door de cycloon heen loodst en daar straks financieel van kan profiteren ; en jullie kunnen straks in Cairns lekker de handen uit de mouwen steken om de boel daar op te ruimen en te genieten van dit bijzondere kind, na wekenlang touren door Australië. Wat een geluk!!!

Ineke

Fijn om te horen dat het goed met Sjoerd gaat.
Ook goed om te horen dat de overlast voor jullie beperkt is gebleven.
Doorgaan met genieten en ik kijk uit naar de volgende foto's en verhalen.

Jan en Janny

Fijn te horen dat de storm is meegevallen,wij zaten er wel over in door de berichten op tv van 300 km per uur. Goed dat het met Sjoerd ook goed gaat.
Leuk dat jullie bij de formule races zijn wezen kijken.
Geniet er van.
Groetjes van ons Jan en Janny.

Bob en Marianne van Meeteren

We hebben erg aan jullie moeten denken, wat een weerbericht! Fijn, dat het met jullie en Sjoerd goed afgelopen is! W.b. Max V., dat viel tegen! We verwachtten, dat hij toch zeker bij de eerste 3 zou zitten. Geniet maar lekker van jullie avontuur!

chris10

Sorry, beetje laat. We hadden deze mail er doorheen laten glippen en lezen hem nu pas. Ja, alles is al gezegd eigenlijk. Vooral Jokes reactie vind ik tof!
Op naar zoonlief. Have fun met z'n drietjes.

Ad Koekkoek

Prima bericht over Sjoerd. Mariette, kun jij je niet opgeven als reisleidster? Je weet meer als de lokale bevolking.

Ad Koekkoek

Jammer dat het niet regende!!! Anders had Max ze allemaal ingehaald.