Down Under again: Red Center en Oostkust

Rita Island

We zijn een dikke week bij Sjoerd op Rita Island. Daar is sinds de vorige keer weinig veranderd. Suikerriet- en mangoplantages, waar je ook kijkt! Het affikken van suikerriet dat klaar is om geoogst te worden is om milieutechnische redenen niet meer toegestaan, dus ook geen spectaculaire canefires meer. We lezen, wandelen, Arie vist in de rivier, we gaan het strand van Alva Beach, doen boodschappen in Ayr, drinken daar koffie. Wij koken, klussen en cleanen een beetje. Dat is wel nodig, het is een stoffige bende na cycloon Debby, alhoewel het zonder Debby waarschijnlijk ook wel nodig was. Sjoerd maakt lange dagen: 's Morgens om 05.00 uur de deur uit en 's avonds om 17.00 uur stapt hij weer binnen. Om 18.30 is het donker, dan blijft er weinig tijd over.... Hard en zwaar werken met deze temperaturen! In het weekend moet die enorme lap gras gemaaid , de was gedaan, gereedschapskar weer op orde gemaakt, boodschappen gedaan en het huis gepoetst worden. Dat laatste schiet er begrijpelijkerwijs nog al eens bij in. Gelukkig kunnen we ons dus ook nog een beetje nuttig maken!

Goede vrijdag is hier alles gesloten, Sjoerd is dus ook vrij. Hij maakt de boot klaar, die was lang niet gebruikt en moest zelfs opnieuw geregistreerd worden. Er kan eindelijk gevist worden! Dat wordt een betrekkelijk goede vrijdag voor vader en zoon, ieder 3 vissen: baracuda, queenfish en grunters.

Paaszaterdag maken we een dagtrip naar de Burdekin Dam, 200 km waarvan 50 km gravel en weer terug. Sjoerd heeft hier gewerkt, wat een takke eind weg zeg! Onderweg lunchen we in het Imperial Hotel in Ravenswood, een oud, slaperig goudmijnstadje. Alles in het hotel is nog/weer exact hetzelfde als toen het 115 jaar geleden gebouwd werd. Hier heeft de tijd echt stil gestaan! Er komen bezoekers op af omdat er een kamer is waar een geest rondwaart. We hoorden een klein meisje vragen of ze in kamer 11 mocht kijken, want daar zou de ghost verblijven... Het hotel schijnt om die reden ook echte weirdo's aan te trekken. Maakt niet uit, betalende klanten zijn altijd welkom! In de tijd van de goldrush waren er overigens 40 hotels in dit mini plaatsje, niet te geloven!

Morgen na de lunch vertrekken we naar Townsville, de huurauto inleveren en dan vliegen naar Brisbane. Daar overnachten we en dan vliegen we via Guangzhou, China, naar Amsterdam, waar we dinsdagochtend 18 april landen. En dan is het echt voorbij, het is mooi geweest. We zitten afgetankt met indrukken, er kan eigenlijk niets meer bij. Gelukkig hebben we heel veel foto's! Dat wordt een fotoalbum maken en nagenieten de komende weken!

We vonden het leuk dat jullie met ons meereisden, dank voor de reacties en goede adviezen. Voor ons was dit reisblog ook noodzakelijk om bij te houden waar we allemaal geweest zijn. We lezen het zelf met plezier terug, sommige dingen waren we bijna alweer vergeten!

Hans en Gerrie

We wensen jullie een heeeeeel goede reis terug. Bereid je goed voor, want het is en blijft een takke-eind! De hartelijke groeten aan Sjoerd.

Henk en Teunie Schouten

Dank voor jullie slotverhaal over deze fantastische reis.
Goeie thuisreis gewenst en dan eerst maar aclamatiseren
en prepareren op het Ierse repertoire...

Alle goeds en hartelijke groeten!

Marjolijn

Het was ook dit jaar weer leuk om met jullie mee te reizen. Dankzij al jouw reisblogs hebben we Australië zo goed leren kennen, dat we er niet eens meer naar toe hoeven te gaan. Het wordt vast een mooi fotoboek met veel bijzondere herinneringen. Is trouwens nog een aardig klusje. Jammer dat de reis er bijna op zit, 7 weken zijn omgevlogen. Goede vluchten en tot ziens op Schiphol.

Lia Toenders.

We wensen jullie nog een paar fijne dagen en een voorspoedige thuis reis naar Arkel waar jullie zowaar een nieuwe lantaarnpaal in de voortuin hebben staan ????. De gemeente heeft er nog eentje gevonden wel met een andere hoed maar het is wel een charmante hoed ????.
Groetjes Lia en bedankt dat we mochten " meereizen".

Thea en Ad

Bedankt voor de mooie reisverslagen. Er is een tijd van komen en een tijd van gaan! Sterkte met afscheid nemen van Sjoerd.
Goede vlucht terug en we zien elkaar over een poosje wel weer.
Fijne paasdagen voor zover mogelijk.
Groetjes uit Vught.

Mieke

We vonden het heel fijn om met jullie mee te reizen. Dank voor alle mooie verhalen. Lieve groet van ons aan Sjoerd. Niet fijn om morgen weer voor lang afscheid te nemen..... Sterkte met de thuisreis. We spreken jullie graag snel!

Lianne

Een heel goede terugreis, hopelijk hebben jullie niet te veel overstaptijd in Shanghai, dan duurt het helemaal zo lang! Ik heb genoten van jullie verhalen en beleefde op deze manier ook weer gedeelten van onze Australië-vakantie. Sterkte bij het afscheidnemen en daarna genieten van alle mooie herinneringen!

Ineke

Bedankt voor jullie prachtige verhalen en foto's.
Heerlijk dat ik ook dit jaar met jullie mocht mereizen.
Ik wens jullie een veilige terugreis,?
Liefs ineke

anke stamkot

Nog even genieten van zoonlief en dan vol goede moed weer terug naar Arkel.
Deze mooie ervaring nemen ze je niet meer af.
In (koud) Holland ook vast weer genoeg te doen.
Goede terugreis en tot snel.

Truus

Op tijd terug voor de appelbloesem. Lekker fietsen op de appeldijk in de Betuwe!
Het is wel koud hier, voor jullie misschien wel lekker na al die hitte.
Goede reis!

hennie

goed reis naar huis, en groeten aan Sjoerd!

Annemarie

Wat heerlijk om deze indrukwekkende reis af te sluiten met een bezoek aan jullie zoon Sjoerd. Het afscheid zal best moeilijk zijn maar jullie weten dat hij zich goed redt. Een heel goede terugreis en tot 26 april Arie. Dan zullen we die vissen in de put weer eens laten schrikken. Liefs, Annemarie

Roel en Wil

Mariette en Arie, we hebben genoten van jullie belevenissen. Veel herkenbaar dat begrijp je. Bedankt voor jullie verhalen en mooie foto's. Doe nogmaals de groetjes aan Sjoerd. We zijn benieuwd naar jullie fotoboek later. Hele goede thuisreis en sterkte met het afscheid!!

Nico en Sibilla

Een hele goede terugreis en dat jullie nog lang kunnen nagenieten van deze fantastische vakantie.

Toesjoeranroet

Bedankt voor delift. We hebben genoten van jullie belevenissen. Fijne Paasdagen en goede vlucht terug

Arie en Wilna

Wat was het fijn om jullie mooie verhalen te lezen.
Wij wensen jullie een goede reis naar huis.
Arie en Wilna

chris10

Het was erg leuk om jullie reis, die erg herkenbaar was, al lezend te volgen.
Wat gaat de tijd toch snel! Nu al weer op weg naar het koude kikkerlandje. Dat wordt wennen.
Hier in Frankrijk hebben we een fantastisch voorjaar tot nu toe. Vandaag ook minder hoor.
Een hele goede reis samen en eind van het jaar komen we zeker langs om nog ff bij te kletsen onder het genot van misschien een Lindemans wijntje.
Bises van ons.

Helene

Bedankt voor jullie mooie verhalen en foto's!
Goeie terugreis!
Groetjes Hélène

bob en marianne

Jullie zitten nu in de lucht en mogen alles overlaten aan een ander. Ook wel heerlijk! Geen planning meer. Alleen maar hopen op een goede thuiskomst en een lekker bed.
Het is hier koud en nat, dus misschien wel even zuchten over het klimaat.

Ad Koekkoek

Dank voor de verslagen. Hoop jullie weer gauw te zien.