Down Under again: Red Center en Oostkust

Wat ons opviel

Wat ons opviel.....in willekeurige volgorde.

Met daarbij de aantekening dat een aantal van deze opmerkingen niet geldt voor de grote steden.

* Australiërs houden van de overtreffende trap: altijd is er wel iets het grootste, langste, oudste van Australië, van de staat of van de stad. De langste jetty, de oudste jetty, de langste houten jetty, de oudste houten jetty, pub, hotel , museum....enz.

* Aussies zijn enorm chauvinistisch en trots op hun land.

* Aussies hebben giga auto's, boten, drie-assige caravans en campers zo groot als de SRV-wagen of de stadbus.

* Aussies zijn dol op de natuur, op kamperen en trots op alle nationale parken.

* Aussies zijn allemaal in Nederland geweest of willen er nog naar toe.

* Aussies hebben allemaal familie in Europa.

* Aussies houden van bbq en dat wordt door de mannen gedaan. De biefstukken zijn enorm. Overal in de parken zijn grote vrij te gebruiken barbecues.

* Ook overal openbare toiletten en prachtige speeltuinen.

* Iedere staat heeft zijn eigen tijd, regels, wetten en gewoontes.

* In Queensland zijn ze nog steeds heel scheutig met plastic tasjes, in Victoria moet je er voor betalen, net als bij ons.

* Er ís wel lekkere koffie, maar soms moet je even zoeken. Er zijn veel mooie koffiemachines waar toch hele beroerde koffie uit komt. En het maken van één kopje duurt vaak een eeuwigheid.

* Wijn en bier koop je niet in de supermarkt, maar in de bottleshop. Of in de drive- through. Vaak moet je je legitimeren.

* Zaterdagmiddag gaan de winkels dicht. Grote supermarkten zijn 7 dagen in de week open.

* De meeste Aussies zijn bijzonder aardig, belangstellend en hulpvaardig.

* Er zijn ongelofelijk veel Aziaten, die zijn minder benaderbaar.

* Er zijn miljoenen irritante vliegen en muggen.

* Om half 10 's avonds is het overal doodstil. De dag begint vroeg.

* Kleding is onbelangrijk.

* Je loopt op flipflops , thongs ( =teenslippers, er zijn zelfs automaten voor!) of op sportschoenen

* Werken doe je ook gewoon in je korte broek.

* Uit eten doe je vooral als ontbijt of lunch.

* Backpackers in Sydney moeten nu al een hostel reserveren voor de jaarwisseling.

* Aussies zijn soms heel moeilijk te verstaan, ze praten vaak met de kiezen op elkaar.

* Aussie taal zit vol met afkortingen. Brekky = breakfast, mozzies= mosquitos, Woolies= Woolworths, maccas= MacDonald, fisho= vishandel, sunnies= sunglasses enz.

* Thank you zeggen als ze alstublieft bedoelen.

* De zon staat midden op de dag in het noorden, bij ons in het zuiden.

* Het water loopt precies andersom weg door een putje dan bij ons.

* Veel kunst in op straat, muurschilderingen, mozaieken, kunstwerken van oud ijzer en modern staal.

* Niet te eten: vegamite en gravy, Aussies zijn er dol op. Er bestaat zelfs chocola met vegamite.

Roel en Wil.

Lees het nu pas, sorry. Maar we genieten en knikken steeds : ja, ja, klopt, is zo. O, gut weet je nog!!???‍♀️