Down Under again: Red Center en Oostkust

Uluru en Katatjuta

7 mei

Vandaag 350 km saaie weg gereden naar Yulara, waar onze accomodatie voor Uluru is. Daar aangekomen blijken we een gratis upgrade te hebben. Bofferds! We gaan niet naar het Outback Pioneer Hotel, maar naar het chique Sails in the Desert. Het is inderdaad poepiechique! Had ik behalve mijn teenslippers toch mijn hakken mee moeten nemen! Na inchecken en een klein tukkie voor Arie gaan we naar Uluru. We kopen een pas voor 3 dagen (2 kan niet) en bezoeken het Culturele Centre. Met je zonnebril op een donkere ruimte binnenkomen loopt meestal niet goed af...ik maak een flinke smak en was bijna in de dreamtime beland.. Gelukkig valt de schade valt mee. Kroontje recht en doorrrr...We boeken 2 fietsen voor de volgende dag, want we willen een rondje om de magische rots maken, kijken waar de Aboriginal guided tour start en gaan dan genieten van de zonsondergang op Uluru. Prachtig! Van geel bruin naar oranje, naar oranjerood , naar rood en uiteindelijk bruin. Het is bijzonder om te zien. We rijden terug naar Yulara en gaan dan eten in het Outback Pioneer Hotel, want ons eigen hotel ispoepiechique, ook wat betreft de prijzen.

8 mei

Vroeg opstaan, nog in het donker in de auto om ook de zonsópkomst op Uluru mee te maken. We zijn duidelijk niet alleen. Maar het is doodstil. Je hoort alleen het klikken van de fotocamera ‘s. Ons plan om rond Uluru te fietsen gaat helaas niet door. Jammer, want er komt vast geen volgende keer. Wel maken we een wandeling met een gids, die heel veel vertelt over de Anangu, de oorspronkelijke Aboriginal eigenaren van Ulura. We zien een aantal mensen de berg opklauteren en er weer naar beneden sukkelen (sommigen op hun kont) langs de enige kabel die daarvoor is aangebracht. Het is geen gemakkelijke klim en er hebben al tientallen mensen het leven gelaten. Het is nog niet verboden ( dat is pas vanaf 26-10-2019) maar de Aboriginals zien het als heiligschennis. Dus uit respect laten de meeste mensen het wel. Na de rondleiding rijden we naar Kata Tjuta ( de Olga’s) een enorme steenformatie, maar veel minder toeristisch. ‘s Avonds gaan we naar een kunstproject “ Field of Light”.50.000 ledlampjes in de woestijn, een gebied zo groot als 7 voetbalvelden. Het lijkt een beetje op rommelige bollenvelden, al die gekleurde lichtjes. In een pikdonkere nacht onder een sterrenhemel met duizenden sterren. Indrukwekkend!

We vinden het erg leuk jullie reacties te lezen!

Het uploaden van foto's lukt tot nu toe niet erg best. Als we betere Wifi hebben maken we dat goed!

Reni

Wat een mooi verhaal, leuk om op deze manier met jullie " mee te kunnen reizen"

Hennie

mooi om te lezen, ik heb er nog niet zolang geleden een boek over gelezen.....en nu geen idee meer hoe dat heette. goede reis verder, mind the step.

Maja

Wat een leuk verhaal weer en wat zien jullie veel, ga zo door we lezen met plezier jullie schrijfsels

Joke

Bijzonder, nu zijn jullie dus ongeveer in het hart vd aboriginal cultuur beland. Mooi dat jullie geüpgraded werden, maar flauw dat ook de maaltijden niet binnen die regeling vallen.
Ik ben heel benieuwd naar deze serie foto’s.
Is er in dat poepiesjieke hotel geen fatsoenlijke internetverbinding? Ik zou een klacht indienen.
Fijne reis verder!

Lianne

Het is weer geweldig indrukwekkend Mariëtte, wat een ervaring! Van de weeromstuit zijn wij ons Australië album weer eens gaan bekijken! Nog heel veel reisplezier!

Ineke

Heerlijk om jullie verhaal te lezen!
Ben wel een beetje jaloers hoor.
Geniet van de luxe en die prijzen..... ach na je vakantie ben je dat wel weer vergeten!
Lieve groet

Hans

Behalve een goed en indrukwekkend verhaal, is het ook briljant geschreven. Moet je wat mee doen.?

Thea en Ad

Een mooi hotel is nooit weg. Echt vakantie. En niet meer vallen hoor.
Mooi verhaal weer! ??

Roel en Wil

Wat een fantastische reis maken jullie. Het is soms bikkelen , maar zo nu en dan even luxe! We delen veel van Down Under, maar deze reis hebben wij nooit gemaakt! Super om met jullie mee te reizen! Geniet verder!

Marco

Ik ben stik jaloers!! Wat mooi allemaal!

Annemarie

Wat zijn jullie toch ondernemend. Maar als je zo’n reis maakt wil je wel wat zien natuurlijk. Iedere keer weer leuk jullie belevenissen te lezen.

Petra

Ik reis op deze manier heerlijk met je mee!