Down Under again: Red Center en Oostkust

Dolfijnen voeren en kangoeroes aaien

14 mei

Inpakken wegwezen met het busje gaat gesmeerd, Arie is van de buitendienst, snoeren, slangen, klepjes en dergelijke en ik ben van binnenlandse zaken, ramen, kastjes, gordijntjes. We hebben de routine zo weer te pakken en zijn vlot klaar om te rijden.

We rijden naar Tin Can Bay. Een mooie route. Aan het eind van het schiereiland zit je op korte afstand van Fraser Island. We vinden een mooie camping met de toepasselijke naam Kingfisher Caravan Park. Vette pech dat we geregeld een flinke regenbui hebben, maar we hebben een mooie campkitchen en kunnen droog zitten. We kletsen met een Aussie complotdenker, die zeker weet dat al die regen de schuld is van de regering en krijgen daar uitgebreid uitleg over.

In Tin Can Bay is een mooie offshore walk met mangroves en bijzondere vogels.

In de campkitchen raken we in gesprek met een bijna onverstaanbare oude Aussie die alles weet van de Nederlandse ontdekkingsreizigers en Engelse gevangenen. Hij kent Oude Ierse en Engelse liedjes over de gevangenen en vertelt dat hij mandoline speelt. Even later zit hij samen met Arie in de keuken The Fields of Athenry te zingen.

15 mei

We staan vroegop om naar het dolfijnen voeren te gaan. Omdat we op een rustige camping in een klein dorp staan, denken we dat het een heel kleinschalig gebeuren is. Er staan echter al heel wat mensen als we aankomen. Een vrijwilligster staat in het water en vertelt over de dolfijnenfamilie die hier elke ochtend de baai binnen komt zwemmen en gemakkelijk het ontbijt op doet. De dolfijnen zwemmen geduldig om haar voeten. Als ze klaar is met haar verhaal neemt een andere vrijwilligster het over en vertelt nog een keer heztzelfde voor de nieuw aangekomen mensen. Dan komt er een bus bejaarden binnen schuifelen en een derde vrijwilligster doet het nog eens dunnetjes over. Inmiddels staan er zeker honderd mensen. No worries guys, relax! We kijken en luisteren een poosje, drinken koffie en laten het voeren over aan andere mensen. We rijden naarMaryborough. Dat blijkt de geboorteplaats van de schrijver van de boeken waarop de film Mary Poppins gebaseerd is, zijn naam weet ik even niet. De voetgangerslichten laten Mary Poppins zien ( net zoals Nijntje in Utrecht) en er is ook een standbeeld van haar. Het is een leuke plaats waar best wel wat te zien is. Dan rijden we verder via Bundaberg ( de Rum hoofdstad van Queensland) over de toeristische route naar Elliots Head. Prachtige camping, pal aan de oceaan, maar takkeweer! En geen wifi hier.

16 mei

Alswe wakker worden schijnt de zon en is de lucht strakblauw. Hoera! We zijn het wisselvallige weer van de afgelopen dagen wel een beetje zat. Dan weer zon, dan weer regen, busje in, busje uit. We maken een wandeling over het supermooie, brede strand, waar verder nauwelijks iemand is. Naar Bundaberg om inkopen te doen en dan richting Agnes Water en Town of 1770. We rijden rond 14.00 uur het Horizon Kangoeroe Sanctuary op, een kangoeroe opvang met uitzicht opde oceaan, waar je ook kunt kamperen. Er kunnen in totaal een stuk of 10 busjes staan. Niks inschrijven of kenteken noteren, gewoon zo in de broekzak. Er is een campkitchen, 2 wc’s en 2 douches. Heel wat anders dan gisteren, primitief, maar erg leuk. Er lopen tientallen kangoeroes los, allemaal opgevangen en verzorgd na aanrijdingen in het verkeer. We kunnen ze zelf voeren met stukken wortel en zoete aardappel. De bevlogen eigenaar vd opvang vertelt intussen van alles over zijn missie. De kangoeroes lopen los over de camping en zijn zo mak als lammetjes, ze eten zo uit je hand.

17 mei

Bij het ontbijt springen de kangoeroes op de camping rond. Het is echt een heel bijzonder plekje! Omdat het weer nog steeds wisselvallig is willen we voor de komende dagen toch een iets luxere camping. We vertrekken richting Town of 1770, genoemd naar het jaartal dat Captain Cook daar voet aan wal zette. En waar dus eigenlijk de ( moderne)geschiedenis van Australië begint. Waar ze de naam Town aan te danken hebben is niet helemaal duidelijk. Er zijn een aantal prachtige villa’s een paar hotels en restaurants. Verder niets. Dus toch maar naar Agnes Waters, waar we de komende dagen blijven. Gelukkig is het nu droog en schijnt de zon! De vistrip die Arie van hieruit wilde maken gaat helaas ook weer niet door wegens te harde wind. Niet te geloven! Wordt vervolgd.

anke en fred

Alweer onvergetelijke ervaringen.
Heel bijzonder allemaal.

Roel en Wil

O, we zien het allemaal weer voor ons. Heerlijk. Heb er heimwee naar. Jammer voor Arie dat de vistocht weer uitgevallen is. Geweldig he, die campkitchens!

Chris10

Het is wel heel toevallig......jullie maken exact dezelfde stops als wij hebben gedaan. Zo herkenbaar! Jammer van het weer. Hier is het ook niet alles hoor.

Ineke

Wat herlijk om jullie verhaal te lezen.
Mariette ga reisboeken schrijven. Zo boeiend je verhaal!
Ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal en de foto's
Lieve groet uit een somber Gorinchem

Ton en Joke

Leuk, zo’n echte Aussie die dezelfde liedjes kent als jij. En authentieke verhalen zijn altijd fijn om te horen.
Jammer Arie, dat je alsmaar die hengel niet uit kunt gooien. Misschien moet je op iets anders gaan jagen. Hebben jullie al een kangaroe biefstukje op? Ook heerlijk hoor!
Heb jij al tijd gehad om te lezen, Mariëtte, met al die regen zou het moeten kunnen.
Ik hoop dat de zon vanaf nu blijft schijnen!
Wij hebben de koffertjes gepakt en stappen morgen op de boot in Stockholm.
Ook daar is t lange broekenweer.
Als de WiFi op de boot het doet, volgen we jullie, anders pak ik over een week de draad weer op.
Geniet van jullie trip.

Ad en Thea

Wat schrijf je toch leuk. Zie alles helemaal voor me.

Mariette Schrijver van Mary Poppins boeken : Pamela Lyndon Travers ?

Bob en Marianne van Meeteren

Jammer van dat takkeweer: Altijd gedacht dat het in Austr. altijd mooi weer was! Keigoed, zoals je jullie wederwaardigheden beschrijft, Mariette! Ik zie Arie al zingen, Duncan is er vast niks bij. Jammer dat hij geen muziekinstr. bij zich had. Daar had hij meer aan gehad dan aan zijn hengel. Hopelijk krijgen jullie bij de volgende stop zon en windstilte.

Annemarie

Wat lijkt het mij leuk tussen de rondspringende kangoeroes te kamperen!

Mieke & Harry

Mooie verhalen weer. Zó leuk om jullie zo te kunnen volgen.

Lianne

Prachtige verhalen van jullie avonturen en ontdekkingen; zo ontzettend leuk om op deze manier mee te reizen!

Marco

Wat een avonturen, Arie dat nummer mag ook in de kleedkamer gezongen worden!!.